• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

شیشه هوشمند چیست؟ / شیشه‌هایی که به صورت هوشمند مات و شفاف می‌شوند

  • کد خبر : 13176
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
شیشه هوشمند چیست؟ / شیشه‌هایی که به صورت هوشمند مات و شفاف می‌شوند
امروزه در اکثر ساختمان‌ها مجتمع‌های مسکونی و اداره‌ها و شرکت‌ها و حتی بیمارستان‌ها از شیشه و پنجره استفاده می‌شود. خانه‌هایی که پنجره ندارند نورگیر نیستند و طرفداران کمی نیز دارند. زیرا خانه‌های نورگیر باعث کم مصرف کردن انرژی می‌باشد و همچنین خانه‌های نورگیر زیباتر و دل انگیزتر است.

به گزارش ایسنا به نقل از تاو دکور، شیشه هوشمند یا SMART GLASSES به نوعی شیشه گفته می‌شود که با استفاده از جریان برق می‌توان شیشه را مات یا شفاف نمود. شیشه‌های آفتاب‌گیر نیز زیر مجموعه شیشه‌های هوشمند بوده است و برای اولین بار توسط یک شرکت آمریکایی ساخته شده و به بازار عرضه شده است. شیشه‌های هوشمند را می‌توان با استفاده از جریان الکتریسیته روشن یا تیره کرد.

با پیشرفت تکنولوژی زندگی انسان نیز رو به راحت‌تر شدن و بهتر شدن می‌رود. بنابراین شیشه‌های هوشمند با تابش مستقیم نور خورشید تیره می‌شوند. در فصول گرم سال، هوای محیط را سرد نگه می‌دارند و شیشه‌های هوشمند اجازه رد شدن نور مستقیم خورسید را به داخل نمی‌دهند. و همچنین در فصول سرد و نبود نور مستقیم خورشید شیشه هوشمند به حالت عادی یعنی شفاف باز می‌گردد.  قیمت پارتیشن شیشه‌ای بسیار به صرفه می‌باشد.

سطح شیشه‌های هوشمند با یک لایه اشعه ماورابنفش پوشیده شده است. با وجود داشتن لایه اشعه ماورابنفش می‌توان روی شیشه ویدیو نیز پخش نمود. همچنین شیشه‌های هوشمند با استفاده از جریان برق در هر لحظه که بخواهید مات و شفاف می‌شوند و تغییر می‌کنند.

شیشه هوشمند چیست؟

  • ایجاد حریم شخصی: با وجود شیشه هوشمند در هر زمان می‌توان حریم شخصی را حفظ نمود به خصوص در محیط کار و محیط‌های عمومی به این دلیل که شیشه‌های هوشمند باعث مات شدن شیشه در هر زمان که نیاز است می‌شوند و این قابلیت بسیار ارزشمند می‌باشد. همچنین در اتاق‌های کنفرانس یا جلسه نیز با این ویژگی می‌توان شیشه‌های هوشمند را نصب نمود و استفاده کرد.
  • تنظیم مات شدن و شفاف شدن شیشه در صورت نیاز: شیشه هوشمند به‌راحتی در حالت مات و شفاف تنظیم می‌گردد. در هر زمان از شبانه‌روز می‌توان شیشه هوشمند را مات کرد یا آن را به حالت اولیه یعنی شفاف بازگرداند. با توجه به مواد به کار رفته در شیشه هوشمند این شیشه شفاف و مات می‌شود همچنین این قابلیت شیشه هوشمند باعث شده که در موارد و محیط‌های بسیاری مورد استفاده قرار بگیرد.
  • کاهش مصرف انرژی: شیشه هوشمند با توجه به اینکه در فصول گرم، سرما را داخل محیط ذخیره می‌کند و از ورود گرما به محیط جلوگیری می‌کند باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود و همین نکته شیشه هوشمند را بسیار پر کاربرد کرده است. زیرا کاهش مصرف انرژی باعث مدیریت مصرف انرژی می‌شود و بسیار اهمیت دارد.
  • هزینه به صرفه: شیشه هوشمند با توجه به کارایی‌هایی که دارد بسیار به صرفه است و قیمت آن نجومی نیست. بنابراین این موضوع یک مزیت بسیار عالی به شمار می‌آید و باعث شده است که در مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

شیشه هوشمند چیست؟

انواع شیشه هوشمند

شیشه‌های هوشمند انواع مختلفی دارند که هر نوع در یک محیط مشخص کاربرد دارد و همچنین از متریال و مواد متفاوتی ساخته شده‌اند . بهتر است انواع شیشه هوشمند را شناخت و بعد برای هر محیط مناسب‌ترین شیشه هوشمند را نصب نمود.

  • شیشه هوشمند کریستال مایع: در وسط دو لایه شیشه یک لایه کریستال مایع قرار گرفته است که با رسیدن جریان برق به کریستال مایع شیشه شفاف می‌شود و با قطع جریان برق شیشه مات می‌شود. کریستال مایع نقش به‌سزایی در ذخیره انرژی خورشیدی دارد.
  • شیشه هوشمند فتو کرومیک: این نوع شیشه هوشمند مانند عینک فتوکرومیک عمل می‌کند و با تابش مستقیم نور رنگ آن تیره می‌شود و در نبود نور به صورت طبیعی و شفاف می‌باشد.
  • شیشه هوشمند ترموکرومیک: شیشه هوشمند ترموکرومیک یک نوع شیشه هوشمند است که بسیار به تعادل فضای محیط کمک می‌کند. این نوع شیشه هوشمند از مواد ترموکرومیک ساخته شده است و بسیار کاربردی می‌باشد. ترموکرومیک در صورت گرم بودن هوا اجازه‌ی ورود گرما و نور را به داخل محیط نمی‌دهد اما چنانچه هوا سرد باشد می‌گذارد گرما عبور کند و دمای هوا متعادل شود.
  • شیشه هوشمند الکتروکروماتیک : در این نوع شیشه هوشمند ولتاژ برق بسیار تاثیرگذار می‌باشد. و با انرژی برق گرما منعکس یا جذب می‌شود.

هزینه شیشه هوشمند

هزینه شیشه هوشمند با توجه به نوع و میزان اندازه و همچنین ضخامت شیشه مصرفی و موارد به کار رفته در شیشه هوشمند متفاوت است. هر نوع شیشه هوشمند از متریال خاصی ساخته شده است که قیمت هر کدام تفاوت دارد. بنابراین برای نصب و خرید شیشه هوشمند بهتر است با کارشناسان حرفه‌ای و مجرب مشورت نمایید و با توجه به نوع و سایز شیشه هوشمند برای هزینه شیشه هوشمند شما را راهنمایی می‌کنند.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=13176

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.