• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

سامانه توثیق الکترونیک هوشمند، مانع بازداشت و به زندان رفتن غیر ضروری افراد می‌شود

  • کد خبر : 13167
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
سامانه توثیق الکترونیک هوشمند، مانع بازداشت و به زندان رفتن غیر ضروری افراد می‌شود
دادستان کل کشور با استقبال از راه اندازی سامانه توثیق الکترونیک هوشمند «ستاره» گفت: رونمایی از سامانه توثیق وثیقه یکی از اقدامات خوبی است که می‌تواند از بازداشت افرادی که ضرورتی برای زندانی شدن آن‎ها وجود ندارد، جلوگیری کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری در مراسم رونمایی از فاز اول سامانه توثیق الکترونیک هوشمند «ستاره»، استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمند را از اصول مهم سند تحول قضایی برشمرد و افزود: خوشبختانه تا امروز موفقیت‌هایی در این زمینه شاهد بود‌ه‌ایم و مردم نیز از فناوری‌هایی که موجب تسهیل در امور شده است، بهره می برند.
وی خاطرنشان کرد: هر چه بخش‌هایی از دستگاه قضا که از فناوری‌های نوین برخوردارند را تقویت کنیم، هم به نفع دستگاه قضایی و هم به نفع مردم است.
دادستان کل کشور گفت: در این زمینه دستگاه قضایی سرمایه گذاری‌هایی کرده است و انتظار داریم دولت و مجلس نیز در حوزه گسترش فناوری‌های نوین در دستگاه قضایی که از اصول مهم سند تحول قضایی است، اهتمام بیشتری داشته باشند.
منتظری با استقبال از سامانه توثیق هوشمند وثیقه تاکید کرد: به همکارانم اعلام کردم که در این رابطه بررسی تخصصی بیشتری انجام دهند تا در چه زمانی و در چه گستره‌ای می‌توانیم از این امکانات، استفاده کنیم.
وی به مواردی که مراجعان به مراجع قضایی نیاز به یک ضمانت در دسترس و توثیق وثیقه دارند اشاره کرد و گفت:  گاهی اوقات در زمان صدور قرار وثیقه، فرد وثیقه گذار با مشکل مواجه می‌شود، گاهی اوقات دسترسی به سند، دسترسی به اداره ثبت، و استعلامات مورد بررسی، فرآیندی را طی می‌کند که ممکن انجام این اقدامات ۳ الی ۴ روز طول بکشد و از طرفی نیز قاضی با توجه به دلایل و مدارک موجود نمی‌تواند متهم را بدون توثیق وثیقه آزاد کند و به ناچار رای به زندانی شدن فردی می‌دهد که در حقیقت نباید زندانی شود.
وی با بیان اینکه یکی از تاکیدات دستگاه قضایی این است که تلاش شود تا افراد در صورت ضرورت و لزوم بازداشت نشود، گفت: رونمایی از سامانه توثیق وثیقه یکی از اقدامات خوبی است که می‌تواند از بازداشت افرادی که ضرورتی برای زندانی شدن آن‎ها وجود ندارد، جلوگیری کند.
منتظری با اشاره به اینکه سرمایه گزاران بورس می‎ توانند در زمان ضروری از سرمایه خود در امر توثیق وثیقه استفاده کنند، گفت: دیروز پس از اجرای آزمایشی این سامانه در دادستانی کل کشور، همکارانم در گزارشی اعلام کردند که دست اندرکاران تهیه کننده این سامانه قول دادند تا معایب و اشکالاتی که در این سامانه وجود دارد، ظرف یک‌ماه آینده برطرف شود تا تمام شعبات قضایی در سراسر کشور به این سامانه دسترسی داشته باشند.
دادستان کل کشور بر ضرورت تعامل مستمر سازمان بورس با دستگاه قضایی و مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه برای اتصال سامانه ستاره به سامانه قوه قضاییه تاکید کرد.
وی افزود:در هفته های گذشته در نامه‌ای خطاب به تمام دادستان‌های کشور اعلام کردم که لازم نیست برای توثیق وثیقه، سند همراه افراد باشد؛ طلا، خودروی سواری و هر وسیله‌ ای که مالکیت داشته باشد و قاضی تشخیص دهد که بتوان به وسیله آن حق اشخاص را نگه داشت، استفاده کنند.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=13167

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.