• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

ساخت ربات با استفاده از گلبول سفید!

  • کد خبر : 13066
  • ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
ساخت ربات با استفاده از گلبول سفید!
محققان دانشگاه جینان چین در مطالعه اخیرشان از توسعه ربات‌های میکروسکوپی ساخته شده از گلبول‌های سفید خون خبر داده‌اند که این ربات‌ها می‌توانند بیماری‌های خطرناک را درمان کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دی او، اخیرا دانشمندان از توسعه ربات‌های میکروسکوپی ساخته شده از گلبول‌های سفید خون که می‌توانند بیماری‌های خطرناک را درمان و از آن‌ها پیشگیری کنند، خبر داده‌اند. این ماشین‌های کوچک از گلبول‌های سفید خون به نام نوتروفیل (neutrophils) ساخته شده‌اند و قرار است انقلابی در علم پزشکی ایجاد کنند.

این ربات‌های کوچک “نوتروبات‌ها” (neutrobots) نام دارند و می‌توانند داروها را با هدایت پرتوهای لیزر به مکان‌های دقیقی در بدن برسانند. سایر دستگاه‌هایی که برای انجام کارهای مشابه ساخته شده‌اند، حاوی مواد مصنوعی هستند که خطر عوارض جانبی جدی را افزایش می‌دهند.

دکتر “ژیاچوآنگ ژنگ”، رهبر پروژه از مؤسسه نانوفوتونیک دانشگاه جینان، گفت: میکرو ربات‌های نوتروفیل را می‌توان از راه دور با نور فعال کرد و سپس در مسیر تعیین‌شده به مقصد مورد هدف هدایت کرد.

در آزمایشات انجام شده روی گورخرماهی، محققان چینی از اسکن انبرک نوری (SOT) برای انجام سه آزمایش مهم بر روی دم حیوانات استفاده کردند. این شامل سلول درمانی، نانوپزشکی هدفمند و حذف ضایعات آلی است که می‌تواند باعث بیماری شود.

انبرک نوری از ابزارهای علمی است. در این ابزار از پرتو لیزر با قابلیت فوکوس بالا برای ایجاد نیروی جاذبه یا دافعه استفاده می‌شود. انبرک نوری، یک ابزار علمی است که با استفاده از یک پرتوی لیزر بسیار متمرکز، نیرویی در حد پیکونیوتن به اجسام دی الکتریک در ابعاد میکرون، اعمال می‌کند.

با ترکیب دستکاری غیرتهاجمی انبرک‌های نوری و عملکرد ایمونولوژیک ذاتی نوتروفیل‌ها، ربات‌های نوتروفیل پیشنهادی بینش جدیدی را برای ساخت ریزدستگاه‌های پزشکی بومی برای پزشکی دقیق در داخل بدن فراهم می‌کنند. این ربات‌ها می‌توانند محموله‌های دارویی را مستقیما تا محل تومور، لخته خون یا عفونت حمل کنند.

محققان در گزارش خود گفتند: گورخرماهی در این مطالعه به دلیل همسانی ژنومی بالا با انسان و گردش خون قابل مشاهده در دم گورخرماهی برای دستکاری نوری به عنوان مدل حیوانی انتخاب شد.

نوتروفیل‌ها یک جایگزین غیر تهاجمی هستند، زیرا در حال حاضر در بدن هستند و نانوذرات مرده را جمع آوری می‌کنند. آنها از طریق عروق به بافت‌های مجاور حرکت می‌کنند.

محققان گفتند: برخلاف ریزدستگاه‌های پزشکی سنتی، این ساختار نوتروفیلی عاری از ریزساختارهای مصنوعی و فرآیندهای کاشت تهاجمی است؛ بنابراین از فناوری‌های پیچیده آماده‌سازی و آسیب به بافت جلوگیری می‌کند.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=13066

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.