• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

روبات‌های قاتل به کسی رحم نمی‌کنند | دنیا به سمت استفاده از هوش مصنوعی در جنگ می‌رود؟

  • کد خبر : 13042
  • ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
روبات‌های قاتل به کسی رحم نمی‌کنند | دنیا به سمت استفاده از هوش مصنوعی در جنگ می‌رود؟
روبات‌های خودمختار، جنگ‌های مدرن را متحول کرده‌اند، زیرا کشورها در حال رقابت برای توسعه فناوری‌هایی هستند که بدون کمک انسان به اهداف شلیک می‌کنند که این موضوع کارشناسان را نگران کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه سان، کارشناسان هشدار می‌دهند که سلاح‌های کنترل‌شده با هوش مصنوعی می‌توانند مخرب‌تر از سلاح‌های هسته‌ای باشند و غیرنظامیان را با جنگجویان اشتباه بگیرند.

یک سیستم هوش مصنوعی (AI) که به یک پهپاد نیرو می‌دهد می‌تواند یک میدان جنگ را اسکن کرده و اهدافی را برای نابودی انتخاب کند، مانند تفنگی که خودش هدف گرفته و شلیک می‌کند.

سلاح‌های خودمختار می‌توانند میزان خطری را که سربازان انسانی در معرض آن قرار می‌گیرند کاهش دهند؛ یک مزیت استراتژیک آشکار برای کشوری که در حال جنگ است.

اما جیمز داوز، متخصص در زمینه تسلیحات هوش مصنوعی، بررسی سختی از سلاح‌های خودمختار و پتانسیل آنها دارد. او می‌گوید: «هنگام انتخاب یک هدف، آیا سلاح‌های خودمختار می‌توانند بین سربازان متخاصم و کودکان ۱۲ سالهای که با تفنگ‌های اسباب‌بازی سرگرم هستند، تمایزی قائل شوند؟ بین غیرنظامیانی که از محل درگیری فرار می‌کنند و شورشیان که عقب‌نشینی تاکتیکی می‌کنند، چه؟»

داوز همچنین استدلال می‌کند که بدتر از آن، یک روبات نمی‌تواند برای اشتباهات در نبرد پاسخگو باشد و مسئولیتی در این زمینه برعهده‌اش نیست.

خوشبختانه، به نظر می‌رسد که روبات‌های قاتل هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته‌اند و هیچ مرگ تایید شده‌ای در اثر یک سلاح خودگردان وجود ندارد.

اما گزارش سازمان ملل در سال گذشته حاکی از آن است که یک پهپاد قاتل خودگردان در مارس ۲۰۲۰ در جریان جنگ داخلی دوم لیبی در میدان نبرد مستقر شده بود.

در گزارش سازمان ملل آمده است: «سیستم‌های تسلیحاتی خودمختار مرگبار برای حمله به اهداف، بدون نیاز به اتصال داده‌ای بین اپراتور و مهمات برنامه‌ریزی شده‌اند.»

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=13042

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.