• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

خرچنگ رباتیک کوچکتر از کَک؛ کارآمد و جذاب

  • کد خبر : 13017
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
خرچنگ رباتیک کوچکتر از کَک؛ کارآمد و جذاب
پژوهشگران آمریکایی موفق به ساخت نوعی ربات به شکل خرچنگ شده‌اند که حتی از کَک هم کوچکتر است. آنها امیدوارند بتوانند از آن به‌ عنوان دستیار جراحی و دستیار همکار برای تعمیر ماشین‌های کوچک استفاده کنند

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری سایتِک دِیلی (Sci Tech Daily)، مهندسان دانشگاه نورث‌وسترن (Northwestern University) در ایالات متحده آمریکا، این ربات کنترل از راه دور را ساخته‌اند که قادر است راه برود و به شکل یک خرچنگ کوچک و بامزه است. این ربات در نوع خود کوچک‌ترین رباتی است که تا به حال ساخته شده است.

این خرچنگ‌های کوچک که عرضشان حدود نیم میلی‌متر است، می‌توانند خم شوند، بپیچند، بخزند، راه بروند، بچرخند و حتی بپرند. علاوه بر این، دانشمندان ربات‌های میلی‌متری ساخته‌اند که به کرم حلقوی یا جیرجیرک یا سوسک شباهت دارند. در حال حاضر، این مطالعه در مرحله آزمایشی قرار دارد اما پژوهشگران احتمال می‌دهند که روش آن‌ها منجر به ساخت ربات‌هایی شود که قادر باشند در مناطق کوچک و تنگ کارهای مفیدی انجام دهند.

 

خرچنگ رباتیک کوچکتر از کَک؛ کارآمد و جذاب

 

به‌ تازگی، این پژوهش در مجله سایِنس رُباتیکز (Science Robotics) چاپ شده است. همین تیم پژوهشی در سپتامبر گذشته از یک ریزپردازنده بالدار رونمایی کرد که کوچک‌ترین شیء پرنده‌ای است که تا آن زمان به دست انسان‌ها ساخته شده بود. عکس این ریزپردازنده بر روی جلد مجله نِیچِر (Nature) چاپ شد.

جان اِی راجرز (John A. Rogers)، رئیس این تیم پژوهشی، گفت: رباتیک زمینه پژوهشی هیجان‌انگیزی است و پیشرفت ربات‌هایی در مقیاس کوچک موضوعی سرگرم‌کننده برای اکتشافات آکادمیک است. ممکن است از میکروربات‌ها به‌ عنوان عواملی برای تعمیر یا مونتاژ سازه‌ها یا ماشین‌های کوچک در صنعت استفاده کرد یا از آن‌ها به‌ عنوان دستیار جراحی برای رفع گرفتگی عروق، توقف خونریزی داخلی یا از بین‌بردن تومورهای سرطانی کمک گرفت به نحوی که روش‌های درمانی کمترین حالت تهاجمی را داشته باشند.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=13017

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.