• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

منسوجات هوشمند؛ نوید سلامتی برای زخم‌های دیابتی

  • کد خبر : 13014
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
منسوجات هوشمند؛ نوید سلامتی برای زخم‌های دیابتی
پژوهشگران آمریکایی موفق به ساخت نوعی پارچه شده‌اند که قادر است فعالیت‌های کسی را که از آن استفاده می‌کند، به دقت تشخیص دهد و می‌توان از این فناوری برای کمک به بازپروری افراد آسیب‌دیده در سوانح و جلوگیری از ایجاد زخم پای دیابتی استفاده کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری سای‌تِک‌دیلی (SciTechDaily)، پژوهشگران دانشگاه اِم‌آی‌تی (مؤسسه فناوری ماساچوست) در ایالات متحده آمریکا، نوعی پارچه طراحی کرده‌اند که می‌تواند فعالیت‌های کسی را که از آن استفاده می‌کند به طور دقیق تشخیص دهد؛ این فعالیت‌ها شامل راه‌رفتن، دویدن و پریدن می‌شود.

دانشمندان دانشگاه اِم‌آی‌تی با استفاده از فرایندی جدید در ساخت منسوجات، پارچه‌های هوشمندی را تولید کرده‌اند که کاملاً با بدن منطبق است و می‌تواند وضعیت و حرکات بدن را دقیقاً حس کند.

پژوهشگران نوع خاصی از نخ پلاستیکی را به‌کار برده‌ و از گرما استفاده کرده‌اند تا آن را ذوب کنند.

این فرایند به ترموفُرمینگ یا شکل‌دهی گرمایی معروف است. آن‌ها از این طریق توانستند دقت حسگرهای فشار را که در منسوجات بافتنی چندلایه بافته می‌شود، افزایش دهند.

آن‌ها با استفاده از این فرایند موفق به تولید یک کفش و یک زیرانداز هوشمند شدند و سپس یک سیستم سخت‌افزار و یک سیستم  نرم‌افزار برای آن طراحی کردند تا داده‌های به‌دست آمده از حسگرها را در لحظه اندازه‌گیری و تفسیر کند.

شخصی که بر روی زیرانداز پارچه‌ای هوشمند ایستاده بود، حرکات یوگا را انجام می‌داد و سیستم یادگیری ماشین آن حرکات را با دقت ۹۹درصد پیش‌بینی می‌کرد.

یادگیری ماشین، مطالعۀ علمی الگوریتم‌ها و مدل‌های آماری مورد استفاده سیستم‌های کامپیوتری است.

این تکنیک کاربردهای زیادی دارد مخصوصاً در زمینه مراقبت از سلامتی و بازپروری؛ مثلاً می‌توان از آن در تولید کفش‌های هوشمند استفاده کرد و هنگامی که فردی پس از آسیب‌دیدگی دوباره شروع به یادگیری راه‌رفتن می‌کند، او را ردیابی کرد.

همچنین می‌توان از آن در ساخت جوراب‌هایی استفاده کرد که فشار روی پای بیماران دیابتی را کنترل می‌کند تا از ایجاد زخم جلوگیری شود.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=13014

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.