• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
در یک شرکت دانش بنیان انجام می گیرد:

اندازه‌گیری و کنترل هوشمند مواد معدنی در صنایع

  • کد خبر : 12985
  • ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
اندازه‌گیری و کنترل هوشمند مواد معدنی در صنایع
یک شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اندازه‌گیری و کنترل هوشمند مواد معدنی در صنایع را با استفاده از پروژه‌های دانشگاهی انجام می‌دهد.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، مهدی حیدری، مدیرعامل شرکت دانش بنیان درصا با بیان اینکه ایده آغاز به کار این شرکت از موضوع پایان نامه ارشد و قابلیت پیاده سازی آن، شکل گرفت، گفت: این شرکت پس از چندین پروژه موفق در صنایع فولاد به کمک هوش مصنوعی و پردازش تصاویر، فعالیت خود را در همین مسیر آغاز کرد.

حیدری در مورد نحوه فعالیت و تاثیر‌گذاری این شرکت بر صنایع گفت: دانه‌بندی و سایزبندی گندله‌های تولیدی در صنایع فولاد از اصلی‌ترین فعالیت ما به شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت درصا ادامه داد: گندله ماده اولیه کوره‌های قوس الکتریکی در کشور است که سایز آن‌ها باید بین ۹ تا ۱۶ میلی‌متر باشد و در صورتی که خارج از این اندازه‌ها تولید شوند دوباره به چرخه تولید مواد اولیه بازگشت داده و امکان صادرات از آن‌ها سلب می‌شود.

وی درباره فرآیند تولید فولاد گفت: در واقع سنگ آهن در آسیاب خورد شده و به پودر تبدیل می‌شود که به آن کنسانتره می‌گویند و سپس وارد دیسک شده و به شکل گلوله‌های کروی در می‌آیند که به آن گندله گفته می‌شود.

وی ظرفیت تولید گندله را ۵۰ میلیون تن در کشور عنوان کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد گندله تولید شده به دلیل عدم اندازه‌گیری درست برگشت داده می‌شود. این اندازه‌گیری در گذشته به صورت چشمی صورت می‌گرفت، اما اکنون به وسیله فناوری مورد استفاده، توسط اهرم‌های کنترلی که مهم‌ترین آن سرعت دیسک است تنظیم می‌شود.

حیدری در ادامه نحوه انجام تنظیم و کنترل اندازه‌گیری را تشریح کرد: با نصب دوربین و پردازش تصویر، سایزبندی به صورت هوشمند انجام و فرایند کنترل سرعت دیسک به دست گرفته می‌شود، به عبارتی سرعت دیسک به صورت اتوماتیک کنترل و در این صورت سایزبندی گندله‌ها داخل همان محدوده اندازه‌گیری واقع می‌شود. این فرایند دو درصد افزایش تولید را به همراه داشته که معادل رقم بزرگی به اندازه میلیون دلار است که آورده تولید داخلی به شمار می‌آید.

وی خاطر نشان کرد: کسب مقام اول در جشنواره شیخ‌بهایی و انتخاب به عنوان محصول برتر تکنولوژی از جانب وزارت علوم از افتخارات این شرکت است. در واقع این محصول جایگاه خود را در بین صنایع پیدا کرده و در حال حاضر در حدود ۴۰ درصد کارخانه‌های بزرگ، پیاده‌سازی شده که اگر این میزان افزایش پیدا کند سالیانه می‌توانیم ۲۰ میلیون دلار بهره‌وری را در کشور بالا ببریم.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=12985

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.