• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
8

مهم‌ترین چالش‌های هوشمندسازی تهران چیست؟/ معرفی ظرفیت‌های دانش‌بنیان‌ها در همایش «روز اینترنت اشیاء در شهر هوشمند»

  • کد خبر : 12700
  • ۰۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
مهم‌ترین چالش‌های هوشمندسازی تهران چیست؟/ معرفی ظرفیت‌های دانش‌بنیان‌ها در همایش «روز اینترنت اشیاء در شهر هوشمند»
دانش‌بنیان‌های حوزه خدمات شهری با ارائه راهکارهای متنوع، زمینه توسعه پرشتاب شهر هوشمند در کلان شهر تهران را فراهم می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، روز اینترنت اشیاء در شهر هوشمند توسط آکادمی همراه اول برگزار شد و شرکت‌های فعال این حوزه و نخبگان دانشگاهی در خصوص آخرین دستاوردها، فرصت‌ها و چالش‌های حوزه اینترنت اشیاء در شهر هوشمند به بیان نظرات خود پرداختند.

اجتماع شرکت‌های خصوصی، نهادهایی عمومی همچون شهرداری، نماینده معاونت علمی و نخبگان دانشگاهی در یک روز فناورانه از مهم ترین ویژگی‌های این رویداد بود. توسعه پرشتاب علم و فناوری ابعاد مختلف زندگی شهروندان در سراسر دنیا را تحت تأثیر قرار داشته و میلیون‌ها نفر در شهرهای مختلف دنیا همه روزه برای انجام فعالیت‌های مختلف از ابزارهای فناوری استفاده می‌کنند.

امروزه طراحی و دستیابی به فناوری‌های نوین نه یک فرصت بلکه نوعی ضرورت است و از همین رو دولت‌ها برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای حمایت از فناوری‌های بومی می‌کنند. بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان‌های بین‌المللی میزان توسعه‌یافتگی صنعت فناوری اطلاعات یکی از شاخص‌های قدرت استرانژیک کشورها محسوب شده و کشورهایی که توانایی بیشتری در تولید فناوری‌های هوشمند دارند از اقتصاد پایدار و پویا برخوردار هستند. نفوذ فناوری در حوزه‌های مختلف صنعت تغییرات چشمگیری در کیفیت و بازدهی محصولات مختلف ایجاد کرده است. در چنین شرایطی شهرداری‌ها از جمله مجموعه‌هایی هستند که با بهره‌برداری از جدیدترین فناوری‌ها خدمات متنوعی را به شهروندان ارائه می‌دهند.

کاهش مصرف انرژی، عدم نیاز به تردد غیرضروری در اماکن شهری، بهبود کیفیت هوا در کلان شهرها و ارتقای امنیت عمومی تنها بخشی از مزایای استفاده از فناوری‌های نوین برای ارائه خدمات شهری است. افزایش تعداد سرویس‌های آنلاین و تمایل بالای شهروندان به استفاده از خدمات مبتنی بر اینترنت زمینه شکل‌گیری شهرهای هوشمند کمک کرد. شهر هوشمند منطقه‌ای شهری اطلاق می‌شود که از انواع گوناگون حسگرهای الکترونیکی برای جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آن‌ها استفاده می‌شود. این اطلاعات برای مدیریت دارایی‌ها و منابع شهری ضروری است. چنین فرایندی، شامل اطلاعات جمع‌آوری شده از شهروندان، دستگاه‌ها و منابع شهری است و پس از اتمام فرایند جمع‌آوری، پردازش و تجزیه و تحلیل آغاز می‌شود. در نهایت از اطلاعات پردازش شده به منظور نظارت و مدیریت ترافیک، سیستم توزیع انرژی، مراکز تصفیه و توزیع هوشمند آب، مدیریت هوشمند جمع‌آوری و بازیافت پسماند، بهره‌برداری می‌شود.

مهم‌ترین چالش‌های هوشمندسازی تهران چیست؟/ معرفی ظرفیت‌های دانش‌بنیان‌ها در همایش «روز اینترنت اشیاء در شهر هوشمند»

روز گذشته همایش با عنوان «روز اینترنت اشیا در شهر هوشمند» برگزار شد و تعدادی از کسب‌وکارهای حوزه آی‌سی‌تی در این همایش آخرین سرویس‌ها و محصولات خود را که قابلیت هماهنگی با اینترنت اشیا و به‌کارگیری در خدمات شهر هوشمند را دارند، معرفی کردند. کارشناسان حوزه خدمات شهری معتقدند هوشمندسازی کلان شهر تهران ضروری است و نهادهای متولی امر در این حوزه باید حداکثر بهره‌برداری را از اکوسیستم دانش‌بنیان کشور کنند. طبق استاندارهای بین‌المللی حکمروایی هوشمند، محیط زندگی هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند، انرژی هوشمند معیارهای اصلی شهر هوشمند هستند. در مسیر هوشمندسازی کلان شهرها چالش‌های متعددی وجود دارد از همین رو شهرداری‌ها ضمن همکاری با استارت‌آپ‌ها می‌کوشند موانع موجود را برطرف سازند.

شرکت‌های خلاق و نوآور با ارائه راهکارهای متنوع کوتاه‌ترین و به‌صرفه‌ترین روش برای هوشمندسازی کلان شهرها را معرفی می‌کنند. هم اکنون در شهر تهران بخش عمده‌ای از فعالیت‌های شهرهای هوشمند توسط دانش‌بنیان‌ها طراحی شده و پشتیبانی‌های لازم نیز از سوی همین مجموعه‌ها صورت می‌گیرد. در همین راستا عرفان طاهرخانی، نائب رئیس هیئت مدیره یک شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه طراحی سیستم مدیریت اداری هوشمند و شرکت‌کننده در همایش روز اینترنت اشیاء در شهر هوشمند می‌گوید «زمانی که موضوع اینترنت اشیا در جهان مطرح شد دیدگاه ابتدایی نسبت به آن وجود داشت ولی به تدریج نیازها و ارتباطات کاربران در رابطه این فناوری شناسایی شد و متوجه شدیم نیازهای کاربران به طور مداوم تغییر می‌کند. اگر می‌خواهیم ظرفیت اینترنت اشیا به خوبی در اختیار کاربران قرار گیرد باید راهکارهای یکپارچه را برای عرضه خدمات این فناوری معرفی شود.»

این فعال صنعت فناوری اطلاعات ضمن تأکید بر نقش پررنگ اینترنت اشیاء در حوزه توسعه شهر هوشمند بیان می‌کند «در حوزه اینترنت اشیاء به قدری تنوع و نیاز وجود دارد که کافی است شرکت‌ها راهبرد و هدف خود را مشخص سازند و وارد مسیر شوند. برای اینکه یکپارچه‌سازی بین برندهای مختلف صورت گیرد لازم است از امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به صورت همزمان استفاده شود.»

روند به رشد جمعیت در کلان شهرها بهینه‌سازی مصرف انرژی با استفاده از فناوری‌های نوین را به یکی از الزامات توسعه شهرهای هوشمند تبدیل کرده است. شرکت‌های خلاق ایرانی برای کاهش مصرف انرژی در شهر هوشمند محصولات مختلفی را طراحی و معرفی کرده‌اند. به گفته مهدی مراغه‌ای، مدیرعامل شرکت سازنده دستگاه‌های هوشمند سنجش مصرف انرژی «در شهر هوشمند می‌توان راهکارهای عملی برای خشکسالی و قطعی آب و برق ارائه کرد. به صورت کلی انقلاب صنعتی چهارم شبکه‌ای کم‌مصرف و پایدار است. قطعاً بخش خصوصی و دولتی در ایران باید در کنار هم برای یکپارچه‌سازی فناوری‌های در دسترس کاربران تلاش و برنامه‌ریزی کنند.»

مهم‌ترین چالش‌های هوشمندسازی تهران چیست؟/ معرفی ظرفیت‌های دانش‌بنیان‌ها در همایش «روز اینترنت اشیاء در شهر هوشمند»

به اذعان مراغه‌ای «همواره بهینه‌سازی با اندازه‌گیری دقیق صورت می‌گیرد. هم اکنون در اروپا به سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی توجه زیادی می‌شود ولی در ایران برای هر واحد پکیج یا سیستم گرمایشی و سرمایشی مجزا در نظر گرفته می‌شود که تا حد زیادی مصرف انرژی را افزایش می‌دهد.»

در هر روز میلیون‌ها سفر درون شهری در تهران با استفاده از تاکسی‌ و اتوبوس انجام می‌شود و برای مدیریت این تعداد سفر استفاده از سامانه‌های هوشمند راهکاری مقرون به صرفه و دقیق است. لطفعلی خوش‌نفس، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه حمل و نقل و لجستیک می‌گوید «صرفه‌جویی سوخت، کاهش تخلفات رانندگی و ایجاد شبکه ارتباطی با پهن‌باند بالا از جمله دستاوردهای ارائه سرویس‌های هوشمند ویژه حمل و نقل است.»

این شرکت کننده در همایش روز اینترنت اشیا در شهر هوشمند با اشاره به لزوم رفع موانع پیش روی دانش‌بنیان‌ها تصریح می‌کند «شرکت‌های فعال در صنعت آی‌سی‌تی با چالش‌های جدی مواجه هستند و نبود رگولاتور در بخش‌ حمل و نقل درون و برون شهری، عدم هماهنگی بین دستگاه‌های ذینفع، نیاز به امکانات مالی برای حمایت از شرکت‌ها و نبود طرح جامع و متولی فعال از جمله این مشکلات است.»

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=12700

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.