• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9

تصاویری از کتابخانه پیشرفته دبی؛ اینجا ربات کتاب امانت می دهد

  • کد خبر : 12665
  • ۰۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
تصاویری از کتابخانه پیشرفته دبی؛ اینجا ربات کتاب امانت می دهد
شیخ محمد بن راشد آل مکتوم معاون رئیس امارات متحده عربی و حاکم دبی روز دوشنبه کتابخانه ای به نام خود را در این شهر افتتاح کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از العین، محمد بن راشد آل مکتوم در مراسم افتتاح این کتابخانه گفت: هدف ما از احداث این کتابخانه، افزایش سرانه مطالعه، گسترش دانش و حمایت از محققان، مبتکران و دانشمندان است.

وی با اشاره به اینکه هدف از احداث این کتابخانه همچنین روشن کردن اندیشه انسان است، افزود: اولین  توصیه الهی «بخوان» بود و امروز این کاخ فرهنگی و فکری را برای نسل هایمان و در راستای عینیت بخشیدن به این توصیه الهی افتتاح می کنیم.

این کتابخانه که مشرف بر رودخانه خور دبی است، در زمینی به مساحت بیش از نیم میلیون  فوت مربع درهفت طبقه با هزینه ای بالغ بر یک میلیاد درهم ساخته شده است.

کتابخانه در هفت طبقه خود دارای بیش از یک میلیون و یکصد هزار کتاب ورقی و دیجیتالی به زبان های عربی و خارجی و بیش از شش میلیون پایان نامه، حدود ۷۳ هزار قطعه موسیقی، ۵۷ هزار ویدئو و ۱۳ هزار مقاله است.

این کتابخانه همچنین شامل بیش از ۵ هزار نشریه ورقی و دیجیتالی به عنوان آرشیو برای ۳۲۵ سال، حدود ۳۵ هزار روزنامه کاغذی و الکترونیکی از سراسر جهان ونزدیک به ۵۰۰ کلکسیون کمیاب است.

کتابخانه محمد بن راشد آل مکتوم که قرار است روز پنج شنبه به روی بازدیدکنندگان باز شود، با تکیه بر هوش مصنوعی طراحی شده  است.

«مخزن خودکار» در طبقه اول این کتابخانه یکی از بزرگترین بخش های کتابخانه به شمار می رود که حاوی بیش از یک میلیون عنوان کتاب است و سیستم کار هوشمند آن در نوع خود در خاورمیانه و خلیج فارس بی سابقه است. این مخزن با هوش مصنوعی و از طریق یک سیستم کار هوشمند کار می کند که با درخواست آدرس به صورت الکترونیکی و سپس ارسال دستوری به ربات ها برای جستجوی خودکار کتاب در میان بیش از یک میلیون عنوان کار می کند و منابع از طریق این ربات ها به بازدیدکنندگان در کتابخانه هایی که در هفت طبقه احداث شده، ارائه می شود و سیستم بازگردانی منابع نیز به صورت الکترونیکی و از طریق ربات ها انجام می گیرد.

 

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=12665

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.