• امروز : شنبه - ۱۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 30 March - 2024
8

جایگاه ایران در تحقیقات هوش مصنوعی در دنیا کجاست؟ / نگاهی به انواع هوش مصنوعی و فعالیت آن‌ها

  • کد خبر : 12566
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
جایگاه ایران در تحقیقات هوش مصنوعی در دنیا کجاست؟ / نگاهی به انواع هوش مصنوعی و فعالیت آن‌ها
به گزارش الف بر اساس گزارش روابط عمومی شبکه جام جم هادی رحمتی، کارشناس هوش مصنوعی مهمان دیشب شب‌نشینی بود؛ وی با حضور در این برنامه از تفاوت هوش مصنوعی و هوش انسان سخن گفت. او در ادامه به جایگاه ایران در تحقیقات مربوط به هوش مصنوعی اشاره کرد و اطلاعاتی درباره شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این زمینه را با مخاطبان به اشتراک گذاشت.

کارشناس هوش مصنوعی گفت: در واقع مبنای اصلی هوش مصنوعی توانمندی‌های ذهن انسان است که شامل بخش‌های ادراکی و محاسبه‌گری می‌شود. قسمت محاسبه‌گر ذهن انسان بر مبنای محاسبات مشخص مانند ریاضی است. بخش ادراکی قسمت دیگری از توانایی ذهن انسان به حساب می‌آید که برای مثال عدم برقراری تماس با جسمی داغ از زیرشاخه‌های هوش ادراکی است.

رحمتی ادامه داد: تا پیش از شکلگیری هوش مصنوعی، تمامی توانایی‌های سیستم‌های رایانه‌ای به مسائل محاسباتی خلاصه می‌شد؛ اکنون قرار است دنیای هوش مصنوعی توانایی‌ محاسباتی و ادراکی را در کنار هم قرار دهد تا بتواند سرویس‌دهی‌ بهتری برای بشر داشته باشد. طی سال‌های اخیر هوش مصنوعی رشد بسیار بالایی در تمامی کشورها داشته است.

وی افزود: اکنون دیگر حوزه‌ای وجود ندارد که هوش مصنوعی در آن وارد نشده باشد یا ظرفیت ورود به آن را نداشته باشد. خوشبختانه در ایران نیز رشد این فناوری بسیار بالا بوده است. بر اساس گزارشات منتشر شده، ایران توانسته طی سال‌های ۱۹۹۷ الی ۲۰۱۷ بیش از چهار هزار مقاله در حوزه هوش مصنوعی منتشر کند و رتبه چهاردهم تعداد مقاله را در جهان به دست بیاورد. گفتنی است؛ ایران توانسته در بخش استناد به مقالات این حوزه رتبه هفتم را کسب کند.

او اظهار داشت: اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان نقش بسیار پررنگی برای توسعه فناوری هوش مصنوعی دارند. در حال حاضر بیش از ۶۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان وجود دارد که توانسته اند معیارهای دانش‌بنیانی را رعایت کنند و در مسیر موفقیت قرار گیرند. نرخ رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه هوش مصنوعی طی سال‌های اخیر بسیار قابل توجه بوده است.

کارشناس هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی در دوران کرونا نیز تاثیرگذاری بسیاری داشت و توانست در دوره تشخیص و درمان بیماران بسیار کمک کند. این فناوری در حوزه تشخیص ویروس کرونا می‌توانست میزان درگیری ریه افراد را شناسایی کند و سرعت گسترش بیماری را مورد بررسی قرار دهد.

رحمتی اظهار کرد: انسان با توجه به درگیری‌هایی که در زندگی روزمره خود دارد نمی‌تواند با سرعت و دقت لازم تفکر و پردازش کند اما از طرف مقابل هوش مصنوعی به گونه‌ای طراحی شده که دیگر محدود به شرایط زندگی نیست و می‌تواند با سرعت و دقت فوق‌العاده بالا پردازش کند.

وی افزود: هوش مصنوعی را می‌توان در بخش‌های مختلف از میزان هوشمندی تقسیم کرد؛ در حالت اول می‌توان به هوش مصنوعی شایع حال حاضر اشاره کرد که در عموم مکان‌ها و شرکت‌ها قابل مشاهده است. در کنار آن هوش مصنوعی قوی قرار گرفته که توانمندی محاسباتی و ادراکی انسان‌ را دارد. همچنین هوش مصنوعی مکمل وجود دارد که مکمل توانمندی‌های انسان به حساب می‌آید. در آخر فراهوش وجود دارد که به مراتب توانایی پردازشی هوشی و ادراکی بهتری نسبت به انسان را ارائه می‌دهد.

او ادامه داد: من طراح و توسعه دهنده سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هستم؛ ما راهکارهای لازم برای کسب‌وکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه می‌دهیم و فعالان این حوزه را راهنمایی می‌کنیم.

گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» به تهیه کنندگی عباس درویش از شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini. irani بارگذاری می‌شود.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=12566

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.