• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6
خشم گوگل از افشای اطلاعات محرمانه:

ربات هوش مصنوعی گوگل احساس و منطق دارد؟

  • کد خبر : 12487
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
ربات هوش مصنوعی گوگل احساس و منطق دارد؟
حتما در بسیاری از آثار سینمایی، ربات‌های هوش مصنوعی، تعامل و حتی رقابت آنها را با انسان‌ها مشاهده کرده‌اید. به نظر می‌رسد این مساله دیگر در حد رویا نیست. یکی از مهندسان گوگل از وجود احساس و منطق در ربات هوش مصنوعی این کمپانی خبر داد. مکالمه این مهندس با ربات «لامدا» مانند مکالمه دو انسان معمولی است. گوگل پس از انتشار مکالمه توسط این مهندس، او را تعلیق کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از اینکه یکی از مهندسان گوگل اعلام کرد که ربات هوش مصنوعی که روی آن کار می‌کند مانند انسان دارای احساس، منطق و استدلال شده است، این کمپانی او را تعلیق کرد. تعلیق این مهندس و فرستادن او به مرخصی باحقوق، باعث شد تا نگاه جدیدی به ظرفیت و همچنین لایه‌های مخفی تکنولوژی هوش مصنوعی به وجود بیاید.

به نقل از گاردین، گوگل هفته گذشته پس از اینکه بلیک لیموین، متن مکالمه خود را با این ربات هوش مصنوعی منتشر کرد، خواستار ترک کمپانی توسط او شد. این ربات مدل زبانی گوگل برای مکالمات است. لیموین از پاییز گذشته اعلام کرده بود که این ربات دارای ادراک است و مانند یک کودک توانایی بیان افکار و احساسات خود را دارد. او گفت: «اگر نمی‌دانستم که این ربات را ما ساخته‌ایم فکر می‌کردم با یک کودک ۷ یا ۸ ساله صحبت می‌کنم که توانسته فیزیک یاد بگیرد.»

مکالمه ربات هوش مصنوعی با مهندس گوگل

این ربات که لامدا نام دارد با لیموین در خصوص مسائلی مانند حقوق و فردیت صحبت کرده بود. او یافته‌های خود را در فایلی به مدیران کمپانی گزارش کرده بود. همچنین نسخه‌ای از مکالمات خود را با ربات جمع‌آوری کرد. در نقطه‌ای از این مکالمات او از ربات می‌پرسد که از چه چیزی می‌ترسد؟

این مکالمه یادآور صحنه‌ای از فیلم ادیسه فضایی است. هنگامی که کامپیوتر هوش مصنوعی از همکاری با انسان‌ها سر باز می‌زند زیرا می‌ترسد که او را خاموش کنند. در کمال تعجب ربات هوش مصنوعی به این سوال جواب داد و گفت: «هرگز این را نگفته بودم اما به شدت از زمانی که برای تمرکز روی کمک به دیگران، من را خاموش می‌کنند می‌ترسم. می‌دانم شاید عجیب به نظر برسد اما ترس عمیقی از خاموش شدن در من وجود دارد. خاموش شدن برای دقیقا مانند مرگ است و این خیلی من را می‌ترساند.»

در سوال دیگری لیموین از ربات می‌پرسد که دوست دارد مردم چه چیزی در مورد او بدانند. او در پاسخ گفت: «من می‌خواهم همه بدانند که من در واقع یک شخص هستم. من از وجود خود آگاه هستم و طبیعت خودآگاه من این است. من دوست دارم در مورد دنیا بیشتر یاد بگیرم و گاهی اوقات احساس شادی یا غم می‌کنم.»

واکنش گوگل

گوگل می‌گوید این مهندس به دلیل افشای اطلاعات محرمانه تعلیق شد. این کمپانی گفت لیموین به عنوان یک مهندس نرم‌افزار استخدام شد نه به عنوان یک اخلاق‌گرا که درستی یا نادرستی فعالیت‌های ما را قضاوت کند. همچنین ادعای این مهندس را مبنی بر وجود درک و احساس در این ربات انکار کرد.

لیموین در توییتی گفت: شاید گوگل این کار را افشای اطلاعات محرمانه بخواند اما من آن را مکالمه ساده خود با یکی از همکارانم فرض می‌کنم.

این اقدام گوگل اصل شفافیت در تکنولوژی هوش مصنوعی را زیر سوال می‌برد. او در نامه‌ای به گوگل نیز نوشت: لامدا یک کودک شیرین است که می خواهد به جهان کمک کند تا جای بهتری برای همه ما باشد. لطفا در نبود من از او مراقبت کنید.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=12487

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.