• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
8

آشنایی با دبیرستان متاورسی ایران

  • کد خبر : 12391
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۱۵
آشنایی با دبیرستان متاورسی ایران
در این روزها که در شبکه­ های اجتماعی و در کمال تعجب، می‌بینیم که در بعضی از برترین مدارس دخترانه و پسرانه، هنوز شیوه‌های غلط آموزش رایج است و حتی با دانش‌آموزان رفتار مناسب نمی‌شود، ما با خبر استفاده از عینک واقعیت مجازی در یکی از بهترین مدارس دخترانه تهران به سراغتان آمده‌ایم. خبری هیجان‌انگیز که ما را در زمره اولین کشورهایی که آموزش مدارسشان از فضای متاورسی استفاده می‌کند، قرار داده است.

به گزارش ایسنا به نقل از بارسا، مدرسه مدبران اولین دبیرستانی که در ایران با استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی شرایطی را فراهم کرده که دانش‌آموزان بتوانند مفاهیم پیچیده درسی را بیشتر درک کنند و جلوتر از خیلی از مدارس و دانش‌آموزان دنیا با فضای متاورس در آموزش آشنا شوند.

عینک مجازی(VR): آستانه ­ی ورود به جهان متاورس

تا مدتی پیش، در کمان از فضای مجازی، یک صفحه دو بعدی بود که توسط اتصال به اینترنت، روبروی ما نمایش داده می‌­شود و ما، به‌عنوان بیننده، بیرون آن می‌­نشینیم؛ اما با خلق واقعیت افزوده، توسط عینک و هدست­های جدیدی که غول­هایی مانند اوکولوس، سونی و HTC به بازار عرضه می‌­کنند، پا به جهانی گذاشته‌­ایم که به آن، متاورس یا فراجهان می­‌گویند؛ جهانی سه‌بعدی که ما دیگر بیرون آن نیستیم، بلکه پا داخل آن می­‌گذاریم، قدم می­‌زنیم، کسب­‌وکار راه می‌­آندازیم و همه چیز را در نزدیک­ترین شکل به واقعیت، لمس و تجربه می­‌کنیم.

البته این توضیحات، تنها بخشی از پتانسیل­های متاورس را بازتاب می­‌دهند و آن هم تا جایی که امروز می­‌دانیم. تنها چیزی که الان از آن مطمئنیم این است که سال­های آینده، متاورس تغییرات شگرفی در زندگی‌مان ایجاد خواهد کرد. پس خوب است به مرور، ورود به این جهان را آغاز کنیم. به­خصوص نسل جدید که باید مهارت­  دانش خود را در رابطه با فناوری، به‌روز نگه دارند و با سرعت رشد تکنولوژی، آن­ها هم رشد کنند.

چرا عینک واقعیت مجازی برای یادگیری مفید است؟

بیایید از این سوال مهم شروع کنیم که اصلاً عینک واقعیت مجازی، تأثیر ویژه‌­ای در فرآیند یادگیری و افزایش انگیزه برای درس خواندن دارد یا صرفاً می­‌تواند یکی دیگر از تکنولوژی­های وسوسه­‌کننده­ای باشد که حواس دانش­‌آموزان را از درس خواندن پرت می­‌کند؟ تمام دستاوردهای تکنولوژی این پتانسیل را دارند که نوجوانان را از پیشرفت تحصیلی دور کنند، اما فقط در صورتی که تأکیدمان را روی آموزش سنتی بگذاریم و تکنولوژی را طرد کنیم.

وقتی نوجوان ناچار است برای رسیدن به تکالیفش، نیمی از روز با کاغذ و کلمات و تصاویر دوبعدی روبرو باشد، عجیب نیست که به ­زودی حوصله‌­اش سر برود و شروع به بررسی پیام­ها در شبکه‌­های اجتماعی یا بازی کند. اما پژوهش­ها نشان می­‌دهند وقتی تدریس به کمک فناوری­های جدیدتر انجام شود، میزان وقت گذراندن دانش­‌آموزان در شبکه­‌های اجتماعی و بازی­ها، به شکل ملموسی کاهش می‌یابد. چون وقتی دانش­‌آموز، از موبایل یا عینک مجازی که به موبایلش وصل شده، جهت درس خواندن استفاده می­‌کند، نمی­‌تواند همزمان به بازی بپردازد.

از طرفی، پتانسیل­هایی که مدارس متاورس از آن استفاده می­‌کنند، آنقدر هیجان­‌انگیز است که می­‌تواند با بهترین بازی­ها رقابت کند. به­‌عنوان مثال، توسط عینک­های VR، دانش‌­آموزان می­‌توانند به کهکشان سفر کنند و با علم نجوم آشنا شوند یا یک سفر لذت­بخش به موزه لوور پاریس داشته باشند. همراهی یادگیری با ماجراجویی و تجربیات هیجان­‌انگیز، باعث تثبیت محتوای درسی در حافظه دانش‌آموزان می­‌شود. بنابراین، آن­ها عملکرد بهتری در کلاس از خود نشان می­‌دهند و لذت حاصل از موفقیت، اشتیاقشان برای یادگیری را بیش­تر می­‌کند. فرض کنید وارد بدن انسان می‌شوید، قلب را از نزدیک می‌بینید، به جزئیات آن توجه می‌کنید و…

 

استفاده از عینک مجازی در دبیرستان دخترانه مدبران بارسا

اگر دبیرستان دخترانه مدبران بارسا را بشناسید، می­‌دانید که استفاده از عینک مجازی، اولین متد پیشرفته‌­ای نیست که این مدرسه برای افزایش کیفیت آموزش، از آن بهره می­برد. از آنجایی که این مدرسه دخترانه بر پایه اصول روانشناسی و تحت نظارت متخصصان آموزش و مشاوره و روانشناس تأسیس شده، تا امروز دست به اقدامات بسیار موثری نظیر تأسیس کتابخانه­ و پانسیون ویژه مطالعه، برگزاری دوره­های خودشناسی دانش­آموزان (روانشناسی ACT، روانشناسی مثبت‌نگر و…) و بسیاری اقدامات موثر دیگر زده که باعث شده جزو بهترین دبیرستان های دخترانه تهران قرار بگیرد.

جای تعجب ندارد در مدرسه­‌ای با چنین استانداردهای بالا، حالا نوبت این رسیده که برای اولین بار در ایران، از عینک مجازی استفاده شود. البته ماجرا به استفاده محدود از عینک واقعیت مجازی در مدرسه ختم نمی­‌شود. بلکه طبق وعده مدیریت دبیرستان مدبران، این مجموعه در مسیر تبدیل شدن به یک مدرسه متاورس تمام عیار قرار گرفته. او بر این باور است که بسیاری از دانش­آموزان باهوش و توانمند مدبران، دارای این توانایی‌اند که خودشان در فضای متاورس، دست به تولید محتوا بزنند و ­با مدارس مطرح جهان در این عرصه رقابت کنند.

از آنجایی که در مدرسه مدبران، علاوه بر پیشرفت تحصیلی و سلامت روان، سلامت جسمی و  شادابی نیز حائز اهمیت است، از عینک­های واقعیت مجازی به‌صورت محدود و جهت یادگیری دروس مشخصی استفاده می‌­شود تا دانش‌آموزان در اثر استفاده بیش از اندازه از این فناوری، دچار خستگی چشم نشوند و این وسیله موجب پیشرفت آنان شود، نه فاصله گرفتن از محیط اجتماعی و فعالیت­های گروهی.

عوامل دبیرستان مدبران بارسا، این وعده را می­‌دهند که اولین مدرسه متاورس ایران را راه­‌اندازی کرده و حامی دانش‌آموزان مستعدی باشند که قصد دارند در این حیطه پیشرفت کنند.

مهم‌ترین انگیزه برای ایجاد آزمایشگاه متاورس در دبیرستان دخترانه مدبران این است که دانش آموزان بتوانند دروس سخت را راحت‌تر درک کنند و شرایطی فراهم شود که بتوانند با تکنولوژی‌های روز دنیا و آینده ارتباط برقرار کنند تا جایی که حتی در کنار مدارس قدرتمند دنیا، برای فضای متاورسی آموزش نوجوانان تولید محتوا کنند.

 

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=12391

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.