• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
14
عضو شورای شهر مشهد مطرح کرد؛

تلاش برای ورود بلاک‌چین به کارهای عمرانی

  • کد خبر : 12283
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۳۱
تلاش برای ورود بلاک‌چین به کارهای عمرانی
عضو شورای شهر مشهد گفت:مشهد در حال حاضر در بحث هوشمندسازی در رتبه بندی کشور اول قرار دارد ولی اعتقاد داریم خیلی جای کار دارد و خیلی عقب هستیم.

به گزارش خبرنگار رکنا از مشهد، بلاک دی با شعار فرصتی برای به روز ماندن در تاریخ های رند سال توسط شرکت توزیع فناور در شهرهای مختلف ایران برگزار می شود که سومین رویداد بلاک دی این بار در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد.

مجید دبیریان، عضو شورای شهر مشهد در حاشیه سومین رویداد تخصصی بلاکچین با عنوان بلاک دی که در سالن  کارخانه نوآوری مشهد که به همت شرکت توزیع فناور برگزار شد، اظهارداشت: بلاکچین وارد شهر مشهد شده اما اینکه ما یک وضعیت حمایتی داریم و چقدر می‌توانیم پای کار فن آوری باشبم و بخواهیم حمایت کنیم یک نکته دیگری است.

وی با بیان اینکه ما به ضرورت استفاده از فن آوری بلاکچین رسیده ایم، افزود: برخلاف حوزه‌های فن آور دیگر که ما متاسفانه پیشتاز نبودیم و باید در این حوزه پیشتاز باشیم و ورود کنیم.

دبیریان با اشاره به اینکه که نکته مهم قوانینی است که با ورود هر فناوری باید تصویب و اجرا شود تصریح کرد: متاسفانه ما خلاء قانونی در این زمینه داریم و  اعتقاد داریم تشکیل یک سری انجمن‌ها،  کانون ها و مجموعه های صنفی اگر در این زمینه به  قانون گذار  مشورت بدهند قوانین این حوزه سریعتر تصویب و اجرا می‌شود.

عضو شورای شهر مشهد ادامه داد: در این راستا ماهم باید نقش خود را داشته باشیم وقتی نهاد عمومی غیردولتی مثل انجمن بلاک چین استان خراسان و شرکت های خصوصی همانند شرکت توزیع فناور در این حوزه ورود پیدا می‌کنند و  یک سری ظرفیت‌ها ایجاد می‌شود و خود به خود برای  یک سری ظرفیت‌ها زیرساخت‌ها فراهم تر و محیا تر و قانون گذار سریعتر قوانین لازم را تصویب می‌کند.

وی بیان کرد: من  تلاش می‌کنم در دوران مسئولیتم این فناوری را برای پروژه‌های اجرایی و علمیاتی کنیم، البته که بسیار سخت است چون زیر ساخت آن اصلا آماده نیست و بستر فراهم نیست، اما تا جای امکان قول می‌دهیم این اتفاق زودتر بیفتد.

عضو شورای شهر مشهد در باره هوشمند سازی شهر مشهد، اضافه کرد: مشهد در حال حاضر در بحث هوشمندسازی در رتبه بندی کشور اول قرار دارد ولی اعتقاد داریم خیلی جای کار دارد و خیلی عقب هستیم. امیدواریم این رتبه اولی را حفظ کنیم فاصله مان را با بقیه بیشتر کنیم البته امیدواریم بقیه شهرها هم به دنبال مال در زمینه هوشمند سازی پیشرفت کنند .

وی درباره پرداخت دیجیتال در یکی از خطوط اتوبوس‌های مشهد گفت: تلاش داریم من کارت‌ها از سیستم حذف بشوند ایجاد  زیر ساخت‌ها در شهر  هم هزینه بر است و هم باید با کسانی که در مقابل تغییرات بدنه مقاوم می‌کنند ایستاد  ولی ما تلاش داریم زیرساخت‌ها  و بستر فراهم کنیم تا زودتر این اتفاق بی افتد.

مشخصه اصلی بلاک چین یک زیر ساخت دیجیتالی غیر متمرکز است 

یاشار راشدی، نایب رئیس سابق هیئت بلاکچین ایران نیز در حاشیه سومین دورهمی تخصصی بلاکچین با عنوان بلاک دی که در سالن  کارخانه نوآوری مشهد توسط دپارتمان آموزش شرکت توزیع فناور برگزار شد اظهارداشت: بلاکچین یک زیر ساختی دیجیتالی است و یکی از کاربردهای بلاکچین رمز ارزها است، که روی زیر ساخت رمز می تواند پیاده باشد بانکها غیر متمرکز شود مشخصه اصلی بلاک چین یک زیر ساخت دیجیتالی غیر متمرکز است.

راشدی ادامه داد: در بلاکچین هیچ نهاد مرکزی مدیریت این زیر ساخت را برعهده ندارد و این افراد عادی هستند که مدیریت این زیر ساخت را برعهد دارند و با مشارکت آنها برپا شده است.

وی اضافه کرد: در بلاکچین نرم افزارهایی که تولید می شود معمولا شرکتها نیستند که این کار را انجام می دهند بلکه افراد داوطلب هستند که در توسعه زیر ساختها و کد و نرم افزار ها و باعث می شوند شبکه ایجاد  شود.

نایب رئیس سابق هیئت بلاکچین ایران عنوان کرد: اگر بخواهیم بلاکچین در فضای امروز تشبیه بکنیم شبیه این است که بانک ها در فضای حقیقی سرورهایش را خود شان نگه داری میکنه اما در بلاکچین این سروها پخش شده در سرورهای رایانه های مردم عادی در سراسر جهان و آدم های عادی سروهای نگه دارند.

یاشار راشدی در رابطه با امنیت بلاک چین اظهار کرد: امنیت در بلاک چین نیاز به اعتماد دو طرفه دارد، اینکه اگر پولی در بلاک چین  به صورت هک یا اشتباه از دست بدهید دیگر آن پول برگشت نمی یابد و یا اگر تراکنشی انجام شود مطمئیند این پول از حساب شما خارج نمی شود.بلاکچین  موضوع  یک جنبه دو طرفه  دارد یعنی هم مزیت است و هم عیب است.

وی در خصوص حس ناامنی  که به بحث بلاک چین و رمز ارزها وجود دارد گفت: این حس به خاطر دیدگاهی است که تا الان داشته ایم که همیشه واحدهای مرکزی وجود داشته اند مثل بانکهای بودن که به صورت حقیقی تراکنشها انجام میداند و برگشت اشتباه را برگشت می زند همه قوانین و دیدگاه ها بر اساس سیستم بانکی بنا شده است.

نایب رئیس سابق هیئت بلاکچین ایران تصریح کرد: از کمیته اجرایی رویداد بلاک دی تشکر میکنم چرا که ما نیاز داریم یکمی نگرش مان را عوض کنیم خود را با اتفاقات و فناوری نو به روز رسانی کنیم و بلاک دی فرصت مناسبی برای بروز ماندن است.

راشدی بیان کرد: هر تکنولوژی جدیدی نیاز به قوانین جدید دارد اما متاسفانه همیشه قانون عقب تر از تکنولوژی تغییر یا نوشته می شود این مخصوص ایران نیست حتی کشورهای پیشرفته با این موضوع مواجهه هستند اما آنها کمی از ما جلوتر هستند و باید دانست قانونگذار هیچ وقت سرعت قانون گذاریش به لبه تکنولوژی نمی رسد.

راشدی بیان کرد: بلاکچین وقتی من بیایم از نرم افزار بیت کوین اجرا کنم روی سیستم جزئی از آن سیستم بلاک چین هستم و غیر متمر کز بودند رمز ارزهای  یک حس نا امنی برای دولتها به وجود می آورد.

 وی در رابطه با NFT عنوان کرد: در آینده با NFT دیگر نیاز به سند ملکی یا سندی که ثابت می کند شما خانه یا ماشین یا هر چیز قیمتی مال شما ندارید، در آینده داراهای و مالکیت معنوی از طریق  ثابت می شود که مال شما است و فقط به اسم شما ثبت می شود جایگزین سند ملک برای اثبات آن دارای است در کیف پول دارد انگار مالک آن دارای است کافی است این از یک حساب به حساب دیگر منتقل شود.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=12283

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.