• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
گزارشی از رویداد تبادل فناوری اطلاعات حوزه علوم و فرهنگ اسلامی در قم

گزارشی از رویداد تبادل فناوری اطلاعات حوزه علوم و فرهنگ اسلامی در قم

۱۲:۳۰ ۱۹ تیر ۱۴۰۲
فیلم | تصاویری از نمایشگاه آخرین دستاوردها و توانمندی‌های تبادل فناوری اطلاعات حوزه علوم و فرهنگ اسلامی

فیلم | تصاویری از نمایشگاه آخرین دستاوردها و توانمندی‌های تبادل فناوری اطلاعات حوزه علوم و فرهنگ اسلامی

۰:۱۲ ۱۶ تیر ۱۴۰۲
فیلم | برشی کوتاه از دومین نشست هم اندیشی گفتمان علمی مطالعات بنیادین حوزه هوش مصنوعی

فیلم | برشی کوتاه از دومین نشست هم اندیشی گفتمان علمی مطالعات بنیادین حوزه هوش مصنوعی

۱۱:۴۵ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
ویدیو نشست تخصصی فرصت‌ها و چالش‌های ChatGPT حجت الاسلام والمسلمین بهرامی

ویدیو نشست تخصصی فرصت‌ها و چالش‌های ChatGPT حجت الاسلام والمسلمین بهرامی

۲۱:۲۴ ۲۲ فروردین ۱۴۰۲

نشست هم‌ اندیشی توانمندی‌های هوش مصنوعی در تولید علوم اسلامی

به گزارش نورسافت، نشست هم‌اندیشی توانمندی‌های هوش مصنوعی در تولید علوم اسلامی، آسیب شناسی و فرصت جویی در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد.

در این نشست هم‌اندیشی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین بهرامی رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و نایب رییس همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی همچنین بهروز مینایی رییس دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت و دبیر همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی به ارائه مطالب خود پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسین بهرامی در زمینه پیشینه همایش هوش مصنوعی در تولید علوم اسلامی گفت: امروزه در عصر فناوری و فضای مجازی هستیم به این معنی که بسیاری از مناسبات بشری و موضوعات مربوط با حیاط بشری با فناوری اطلاعات مرتبط شده است و پرداختن به موضوعات مختلف بدون استفاده از ظرفیت‌های این فضا موجب خواهد شد برد لازم را نداشته باشیم.

نایب رییس همایش هوش مصنوعی در تولید علوم اسلامی ادامه داد: استفاده از فناوری اطلاعات در ابعاد مختلف مباحث زندگی بشری اعم از مباحث فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قابل مشاهده است که مباحث علمی و پژوهشی نیز استثناء نیستند بنابراین رشته‌های مختلف علوم تلاش می‌کنند با بهره‌گیری از ظرفیت فناوری اطلاعات افق جدیدی را پیش روی خود باز کنند که علوم اسلامی نیز از این امر مستثنی نیست و محققان علوم اسلامی نیز اگر بخواهند با فضای روز به پژوهش‌های علوم اسلامی بپردازند باید از این ظرفیت استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: حوزه علمیه در دوره مدیریت جدید، نگاه جدی به فناوری اطلاعات و فضای مجازی دارد که این جدیت را می‌توان در انتخاب شعار سال تحصیلی جدید یعنی، حوزه علمیه و فضای مجازی مشاهده کرد که فعالیت‌هایی نیز در این زمینه آغاز شده است؛ البته حوزه علمیه در استفاده از فناوری اطلاعات دارای سابقه است به عنوان مثال مرکز نور با استفاده از هوش مصنوعی کارهای فراوانی در زمینه پژوهش علوم اسلامی انجام داده است.

رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) در زمینه همکاران در پروژه هوش مصنوعی و علوم اسلامی گفت: در سال‌های اخیر پروژه بزرگی به عنوان هوش مصنوعی با همکاری حوزه علمیه، مرکز نور، مؤسسه اشراق، دانشگاه علم و صنعت و جامعه المصطفی کلید خورده است و فعالیتی تحت عنوان هوش مصنوعی و علوم اسلامی را آغاز کرده اند که دارای چشم اندازی است و گام به گام پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به جامعه هدف و مخاطبان هوش مصنوعی و علوم اسلامی گفت: بخشی از مخاطبان این همایش محققان علوم اسلامی اعم از حوزوی یا غیر حوزوی و بخش دیگر نیز از بدنه طلاب و دانشجویان هستند که باید به این مباحث آشنا شوند؛ همچنین نهادها و مؤسسات پژوهشی که می‌توانند در توسعه هوش مصنوعی نقش ایفا کنند از مخاطبان این همایش به شمار می روند.

حجت الاسلام و المسلمین بهرامی در زمینه ضرورت پرداختن به هوش مصنوعی و هزینه‌های آن گفت: در آغاز استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای در علوم اسلامی، تصوری در زمینه حجم استفاده از نرم‌افزارهای اسلامی وجود نداشت اما امروزه نمی‌توان کسی را پیدا کرد که بر نسبت آورده این نرم‌افزارها با هزینه‌ای که صورت گرفته اذعان نداشته باشد یعنی هزینه صورت گرفته برای آنها بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: در پروژه هوش مصنوعی و علوم اسلامی نیز به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که هر سال خروجی لازم را داشته باشد، هر چند چشم انداز نهایی در دور دست قرار دارد اما در هر سال خروجی خواهیم داشت که با هزینه‌ها برابری کند.

نایب رییس همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی اضافه کرد: از سوی دیگر اختیاری برای مسیر انتخاب شده وجود ندارد زیرا از چالش‌هایی که ما را تهدید می کند این است که افراد غیر معتقد به علوم اسلامی و باورها، با توسعه ابزار هوش مصنوعی در زمینه زبان فارسی و عربی به مرور زمان در حوزه علوم اسلام ورود و با مطرح کردن شبهاتی، یافته های مورد نظر خود را ابراز کنند.

وی افزود: در صورت نپرداختن به هوش مصنوعی ناچار هستیم با هزینه گزافی به صورت منفعلانه آن ذهنیت ایجاد شده را پاک کنیم در حالی که اگر به صورت پیش دستانه عمل کنیم، می توانیم در ترویج معارف تأثیر گذاری بیشتری داشته باشیم بنابراین هم مقرون به صرفه است و آورده هایی که خواهد آمد بسیار جذاب است و ثانیا می توان گفت اگر آینده را به درستی نبینیم چاره ای جز پیمودن این راه نداریم حتی اگر هزینه گزاف داشته باشد

در ادامه نیز بهروز مینایی رییس دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت و دبیر همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی با بیان این که تکنیک یا فناوری هوش مصنوعی تحولی در ابعاد مختلف دنیای فناوری ایجاد می کند، گفت: امروزه اینترنت در فضای موبایل به شکل شبکه های اجتماعی در اختیار افراد فراوانی قرار دارد در نتیجه تعاملات اجتماعی سنگینی در این زمان وجود دارد و دیتای بسیار سنگینی نیز فراهم می‌شود.

رییس دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: پایه های اینترنت در حوزه موبایل و تحلیل این داده ها نیازمند عامل هایی است که بتوانند به شکل هوشمند اطلاعات را از میان اطلاعات سنگین فراهم شده در اختیار افراد سیاست گذار قرار دهد.

وی ادامه داد: فعالیت سنگین هوش مصنوعی موجب شده است، بسیاری از کشورها برای توسعه فناوری خود و برای استفاده از برنامه هوش مصنوعی، چشم اندازهای میان مدت و بلند مدت تبیین کنند که در ایران نیز دانشگاه ها مدت ها درگیر استفاده از این ظرفیت هستند.

دبیر همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه علمیه نیز مرکز نور برای تسهیل‌گری در زمینه پژوهش های علوم اسلامی به فکر استفاده از هوش مصنوعی افتاد که پروژه ای به نام نجف شکل گرفت.
وی در ادامه به زمان برگزاری همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: بیشتر دانشکده‌های کامپیوتر و دانشکده‌هایی که در زمینه مباحث علوم اسلامی فعالیت دارند برای شرکت در این همایش دعوت شدند و قرار بود این همایش در فروردین ۹۹ با حضور آیت الله اعرافی برگزار شود اما به دلیل شیوع کرونا به صورت وبینار در اول ماه ربیع برگزار می‌شود.

مینایی در زمینه مقالات ارسالی به همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی گفت: ۷۲ مقاله به این همایش ارسال شده است که حاوی اطلاعات علمی از کارهایی صورت گرفته در کشور در زمینه هوش مصنوعی و علوم اسلامی هستند که در روزهای ۳۰،۲۹،۲۸ مهرماه عرضه می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین در نخستین همایش هوش مصنوعی و علوم اسلام از سه نرم افزار تحریر، سحاب و جهد رونمایی خواهد شد؛ نرم افزار تحریر یک ویرایشگر است و سحاب نیز یک مخزن بزرگ از اطلاعات در دنیای وب و اینترنت به صورت ابری است.

دبیر همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی در زمینه سامانه جهد گفت: این سامانه یک جست‌وجوگر هوشمند است که پژوهشگران می توانند برای استفاده از آن به نشانی https://johd.ir مراجعه کنند و جست‌وجوی معنایی در کار خود داشته باشند.

مینایی تصریح کرد: هوش مصنوعی به هیچ وجه جای فقیه نمی‌نشیند و ادعای این که مجتهد می‌شود را نداریم اما در سیر اجتهاد می تواند یاری گر خوبی برای فقیه باشد و نه تنها نهاد مرجعیت تضعیف نمی‌شود بلکه آن را به استانداردهای روز دنیا مجهز می کند همانند این که فردی با هواپیما به زیارت خانه خدا برود یا پیاده بنابراین ما با این وسیله ابزارهایی را بیان می کنیم تا مسیر استنباط بسیار سریع‌تر شود

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=6723

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. چگونگی همکاری در رشته هوش مصنوعی
    لطفاً راهنمایی بفرمایید
    آدرس جهت دیدار حضوری لطفا

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.