• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
13
آیت‌الله اعرافی:

هوش مصنوعی از رویکردهای محوری حوزه است

  • کد خبر : 1126
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۷
هوش مصنوعی از رویکردهای محوری حوزه است
مدیر حوزه‌های علمیه کشور ابراز امیدواری کرد که پیشگامی حوزه در هوش مصنوعی و ورود به قلمروهای جدید، آفاق روشنی را پیش‌روی تمام نخبگان کشور باز کند.

به گزارش ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، در دیدار اعضای شورای راهبری کلان پروژه هوش مصنوعی، ضمن تقدیر از تلاش مجاهدانه دست‌اندرکاران این پروژه مهم، اظهار کرد: استعدادهای شما عزیزان جزء ذخایر بزرگ کشور است و ورود قوی به هوش مصنوعی می‌تواند ما را در رهنمون‌سازی تدوین اسناد درست و عمیق ملی و بین‌المللی کمک کند.

وی در ادامه، ماه شریف شعبان را از فرصت‌های کم‌نظیر مراحل سیر و سلوک الی‌الله و تهذیب نفس توصیف کرد و ادامه داد: بزرگان دین ضمن توجه به حقیقت ظاهری، تدوینی و ملکی ماه‌های شعبان، رمضان و رجب، به حقیقت فراتر از حقایق مادی توجه ویژه‌ای داشته، برنامه‌های عبادی را برای گشودن دریچه‌های ملکوت و رسیدن به حقایق ناب مورد تأکید قرار می‌دادند.

اعرافی افزود: حوزه در گستره تاریخ، به‌عنوان نهاد علمی و دینی از هویت و ذات برجسته و راسخی برخوردار بوده و نهادی صرفاً فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی مذهبی به آن مفهوم غربی نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: حوزه، با تمام فراز و فرودها و قبض و بسط‌های تاریخی، همواره دانش‌بنیان به معنای دقیق و عمیق بوده ‌است.

وی با بیان اینکه ورود هوش مصنوعی در دانش‌هایی که از لایه‌های پیچیده و در هم تنیده‌ای برخوردار است، باروری حوزه دانشی هوش مصنوعی را نیز به دنبال دارد، تصریح کرد: همیاری هوش مصنوعی و فقه و ورود این مقوله درحوزه فقه را می‌توان به خدمات متقابل قلمروها تعبیر کرد.

اعرافی افزود: ناظر به اهمیت به کارگیری حداکثر توان در ارائه استدلال دقیق از متون دینی نزد فقیه، به جرئت می‌توان گفت که بر فقیه لازم است با توجه به تأثیر به‌کارگیری هوش مصنوعی در اجتهاد و استباط، تقویت این مهم را مورد توجه قرار دهد.

وی با تأکید بر اینکه هوش مصنوعی یکی از محورهای رویکردی حوزه به شمار رفته، بیان کرد: کاربست هوش مصنوعی در عرصه اجتهاد تنها یکی از ابعاد بهره‌گیری از هوش مصنوعی است.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: هوش مصنوعی به‌عنوان یک سوژه و موضوع، می‌تواند با رشته‌های علوم اسلامی رابطه برقرار کند و گذاره‌های دانشی مختلفی را ناظر بدان ترسیم کرد.

اعرافی یادآور شد: ورود قوی به هوش مصنوعی می‌تواند ما را در رهنمون‌سازی تدوین اسناد درست و عمیق ملی و بین المللی کمک کند.

وی با بیان اینکه در دو سال آینده باید خروجی‌های جدی و قوی از این کلان پروژه را به جامعه علمی و حوزوی کشور ارائه کنیم، تصریح کرد: استعدادهای شما عزیزان جزء ذخایر بزرگ کشور است؛ باید زیرساخت‌ها را برای پایداری فکرهای برجسته و گشودن قلمروها و آفاق جدید دانشی جدی بگیریم.

اعرافی در بخش پایانی سخنان خود کمبود امکانات و لوازم دانشی برای فعالیت علمی و فناوری‌های برجسته را عمده‌ترین دلیل عدم ماندگاری نخبگان و گسترش مهاجرت دانست و تصریح کرد: امیدواریم پیشگامی حوزه در هوش مصنوعی و ورود به قلمروهای جدید، آفاق روشنی را پیش روی تمام نخبگان کشور باز کند.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=1126

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.