• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
18
کمال خرازی:

تجهیزات آزمایشگاهی علوم شناختی در کشور تولید می‌شود

  • کد خبر : 1100
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۷:۰۵
تجهیزات آزمایشگاهی علوم شناختی در کشور تولید می‌شود
مشاور عالی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه علوم شناختی گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از ابزارها و تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز رشته علوم شناختی در داخل کشور و به همت شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شود.

به گزارش ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه، کمال خرازی گفت: علوم و فناوری های شناختی به عنوان یکی از دانش ها و فناوری های نوین عصر حاضر، حوزه ای میان رشته ای است که سعی بر کشف اسرار مغز، ذهن و کارکردهای شناختی انسان دارد تا به او در استفاده بهینه از این ودیعه الهی، رفع کاستی های آن و تولید سامانه های مصنوعی برگرفته از آن برای بهبود زندگی اش کمک کند.

وی بیان کرد: بنابراین برای دستیابی به این علم و توسعه آن نیاز به ابزارها و تجهیزات آزمایشگاهی است که خوشبختانه شرکت های دانش بنیان توانستند در زمینه تولید ابزارآلات و تجهیزات آزمایشگاهی در زمینه علوم شناختی با حمایت ستاد اقدامات خوبی انجام دهند.

خرازی ادامه داد: در حال حاضر تعدادی از شرکت ها تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز این رشته از قبیل دستگاه های پیشرفته تصویربرداری نوری و اپتوژنتیک را در داخل کشور تولید می کنند و ستاد نیز به دانشگاه کمک می کند که این تجهیزات را در اختیار داشته باشند و بتوانند در جهت توسعه این رشته گام بردارند.

مشاور عالی معاون علمی و فن آوری رییس جمهوری در امور توسعه علوم شناختی افزود: همچنین امروز گام های موثری در تولید محصولات شناختی اعم از ابزارها و تجهیزات آزمایشگاهی و فن آوری های لازم برای ارایه خدمات و بهبود حال بیماران برداشته شده است و ۲۰ شرکت ایرانی به تولید وسایل آزمایشگاهی مورد نیاز برای مطالعات شناختی اشتغال دارند و دانشگاه ­های کشور از بسیاری از تجهیزات خارجی بی نیاز شده اند.

وی در خصوص جایگاه ایران در رشته علوم شناختی در سطح منطقه و خلیج فارس گفت: ایران از بسیاری از کشورهای دیگر در این رشته نو جلو است، البته با توجه به گرایش های مختلف علوم شناختی ممکن است در یک گرایش رتبه اول را داشته باشد و در گرایش دیگر دوم باشد ولی در مجموع در سطح بالایی قرار دارد و این نشان دهنده استعداد و هوش دانشجویان ایرانی است که به خوبی در این رشته کار می کنند.

خرازی یادآور شد: تصویب سند راهبردی توسعه علوم و فناوری های شناختی و تشکیل ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی بستر قانون و تشکیلاتی لازم را برای توسعه این دانش نو در کشورمان فراهم ساخته است و امید می رود با تلاش متخصصان و محققان مرتبط با این دانش نو، ایران بتواند همچون سایر دانش های نو در زمینه علوم و فناوری های شناختی نیز جایگاه مناسبی را در دنیای علم و فناوری کسب کند.

علوم شناختی یکی از دانش‌های نو است که در کنار نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و فناوری اطلاعات مجموعه دانش‌های همگرا را که NBIC نام گرفته اند، تشکیل می دهند. 

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=1100

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.