• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
13
آیت الله اعرافی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه مطرح کرد:

شعار سال حوزه «حوزه و فضای مجازی»

  • کد خبر : 1108
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۷:۱۶
شعار سال حوزه «حوزه و فضای مجازی»
مدیر حوزه های علمیه، «حوزه و فضای مجازی» و همچنین راهکارهای نشر معارف الهی در فضای مجازی را به عنوان شعار و سوال سال حوزه علمیه مطرح کرد.

به گزارش ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه، آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه  که در مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، گفت: علم و دانش که از بزرگترین نعمات الهی است می تواند با جهل های درآمیزد. بالاترین نعمت و فیض الهی اگر با جهل ضمیمه شود باعث خسارت و سقوط انسان می شود.

وی افزود:حوزه  های علمیه این افتخار را داشتند که نگاه آسمانی و قدسی به علم داشتند و آسیب ها و آفت هایی که می تواند جریان علم را کم ارزش کند را شناختند و آنها را از بین بردند. زمانی کسی علمی را هرچند علم الهی داشته باشد ولی نداند که این علم از چه مبدائی افاده می شود، خسارت است، علمش به ظلمت سوق پیدا می کند.

مدیر حوزه علمیه اظهارکرد:اگر ندانیم که علم ما برای چه هدفی باید به کار گرفته شود نیز خسارت خواهیم دید. همه علومی که از عالم غیب افاده می شود، برای نجات و سعادت بشر باید به کار گرفته شود. اگر علم و دانش در این مسیر و در راستای اهداف بلند به کار گرفته نشود، علم سقوط خواهد کرد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد:همچنین باید بدانیم که هرچه علم داشته باشیم در برابر جهل های ما اندک است. این سه جهل علم را از قدسیت و ارزش پایین می آورد. آنجا علم مایه سعادت بشر می شود که نخست، با این آگاهی باشد که خداوند باعث این دانش ها است. دوم اینکه بدانیم علم و دانش در مسیر سعادت بشر به کار گرفته شود. سوم اینکه بدانیم هرآنچه داریم در برابر نادانی و جهل های ما اندک و ناچیز است. 

وی افزود: اگر می بینیم در عصر جدید و در مقاطعی از عمر بشر، علم و دانش حیات طیبه را به ارمغان نیاورده، دقیقا به این دلیل است. نقد ما به فرهنگ غربی آن است که گنجینه های داشته های خود را با این سه آگاهی نیافته است. آگاهی به اینکه این علم از آن خدا است و باید در مسیر سعادت بشر به کار گرفته شود. باید بدانیم که داشته های ما در برابر عظمت عالم ناچیز است.

مدیر حوزه علمیه کشور اظهارکرد: ویروس کرونا هشداری به بشر بود آن هم در دورانی که بشر به علم و خود اتکای بیش از حدی داشت. درس بزرگ کرونا آن بود که علی رغم همه پیشرفت ها و تسخیر ذره و فضا، بازهم قدرتی برتر، این عالم را اداره می کند. این ندای اول حوزه به جهان است. علم را باید در جایگاه قدسی و در مسیر آرمان های الهی به کار ببریم. 

آیت الله اعرافی تصریح کرد: حوزه علمیه هم باید پرچمدار گسترش مرزهای دانش و علوم اسلامی باشد و هم اینکه این قرائت و تفسیر الهی و معنوی را به دانشگاه و جهان صادر کند تا علوم انسانی و همه دانش های بشر الهی و مایه سعادت بشر شوند. 

مدیر حوزه علمیه کشور اظهارکرد: در آغاز سال تحصیلی باید روی اصل تحصیل و تزکیه و پرورش انسان هایی در این تراز برای انقلاب اسلامی و امت اسلامی به جهان معاصر تاکید می کنیم.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: براساس شرایط، آموزش های خود را به شکل مجازی و حتی الامکان حضوری و مجازی دنبال می کنیم، ولی ضمن اینکه بهره گیری از فناوری نوین یک فرصت بزرگ است، ولی می تواند آسیب های جدی نیز داشته باشد. 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهارکرد: اختلال در عمق علمی و اختلال در فرایند شاگرد و استاد و فرایند اخلاق و معنویت و تهذیب ضعف دیگر این برنامه ها است. همچنین کم و کاست در فرایند های ارتباطی و اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آسیب دیگر این شکل از آموزش ها هستند. تلاش اساتید و طلاب و برنامه ریزان باید آن گونه باشد که باید شکل حضوری با رعایت قوانین فراموش نشود و سنت های اصیل و پایدار نیز باید پاسداری شود.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: حوزه و مراکز علمی اولین تجربه ورود در فضای مجازی را پشت سر گذاشتند. آزمون پذیرش ورودی امسال، عمدتا به شکل مجازی برگزار شد. ۷۰ درصد دروس به شکل برخط و برون خط برگزار گردید که باید از اساتید بزرگواری که این گونه در صحنه حاضر بودند تشکر کنیم. همچنین آزمون های حوزه به شکل مجازی برگزار شد که بیش از ۱۰۰ هزار نفر در آن شرکت کردند. 

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهارکرد: فرایندهای اداری در مراکز و بخش های مختلف به سمت فضای مجازی و پیشخوان می رود. فوق برنامه های تابستان تا اندازه ای برگزار شد، گستره وسیع تبلیغی نیز دنبال گردید.

آیت الله اعرافی با بیان این که رسالت حوزویان در عرصه فضای مجازی را باید بدون آسیب ها جدی بگیریم، اظهارکرد:حوزه علمیه قم تاریخی دیرپای دارد و این شهر محفل نورانیت بوده است در یک صد سال اخیر با حضور مراجع بزرگ و بزرگان علم و دین و درخشش انقلاب و دین این شهر به پایگاهی رفیع مبدل شده است و در آستانه یک صدمین سال آن قرار داریم و دبیرخانه ای در همین رابطه با هماهنگی جامعه مدرسین و شورای عالی دبیرخانه ای تاسیس شده است که امیدواریم مراکز و نهاد و اساتید و طلاب و فضلا ما را در پیشبرد برنامه های دبیرخانه کمک کنند. این دبیرخانه تلاش می کند که گنجینه یکصد ساله قم را بازشناسی کند، ضمن اینکه نگاه آسیب شناسانه و آینده شناسانه نیز دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تصریح کرد:حساسیت حوزه نسبت به مقدسات ادیان مقدس و الهی و قرآن کریم و پیامبر اکرم(ص) را به دنیا اعلام می کنیم. چند روز پیش آیت الله العظمی صافی گلپایگانی حساسیت خود را نسبت به این مساله تبیین کردند.

 
وی افزود:غربی ها مدعی آزادی بیان،  آزادی بیان را در جاهایی مثل هولوکاست و نقد فجایع غرب ممنوع می دانند؛ ولی به راحتی به مقدسات دو میلیارد بشر توهین می شود.آن هم به پیامبری که ره آورد او نجات و آزادی بشر بوده است. چه کسی می تواند انکار کند که قرآن و پیامبر(ص) در روند تمدنی همه بشر تاثیرداشته و بشر را وارد یک فاز عظیم کرد؟.
مدیر حوزه علمیه کشور اظهارکرد:حوزه نقد را می پذیرد، ولی اجازه نمی دهد که مهمترین مقدسات ما این گونه مورد توهین قرار بگیرد. حوزه علمیه عظمت این پیام را درک می کند و حقیقت دین را به همه عالم نشان می دهند.

آیت الله اعرافی تصریح کرد:دغدغه حوزه و مراجع عظام و بزرگان ما در خصوص مسایل معیشت مردم انکار ناپذیر است؛ ولی حوزویان و طلاب ما که اکثر آنها با همین مشکلات دست و پنجه نرم می کنند در مقابل سختی های مردم احساس همدلی دارند و تاکید دارند که باید گام های اساسی برداشته شود. 

وی افزود:در مسایل مرتبط به فرهنگ از جمله فضای مجازی باید کارهای بزرگی انجام شود از جمله زیر ساخت های شبکه داخلی که باید فراهم شود و این تاخیر بزرگ سنگین است. همانگونه که نظام علمی و دانشگاهی ما باید مترقی تر و پیشرو تر باشد و رشد علمی نیز باید روز افزون باشد، ما نیز در حوزه باید تلاش های مضاعفی را به کار ببریم.

مدیر حوزه علمیه کشور با تقدیر از گروه های جهادی و مردم شریف ایران در زمینه مشارکت در حل مشکلات مردم به خصوص در شرایط کرونایی بیان کرد: در آغاز سال تحصیلی دست یکایک طلاب و اساتید و فضلایی که در اوج کرونا و سختی های گوناگون در کنار مردم قرار گرفتند و نقش آفرینی کردند را می بوسیم. 

آیت الله اعرافی تصریح کرد:از طلابی که هویت اجتماعی و ایثارگری حوزه را به منصه رساندند تشکر می کنیم و قدردان این تلاش ها هستیم. مدیریت حوزه تلاش می کند که در کنار این عزیزان باشد.

وی افزود:بیش از ۱۰ هزار نفر در عرصه های مختلف و در شهرهای مختلف افتخار آفریدند. امیدواریم که حوزه هم جایگاه تولید معارف الهی و فقه خاندان پیامبر(ص) باشد و عرصه های دانشی خود را گسترش دهد و هم اینکه در عرصه های اجتماعی درکنار مردم باشد. 

مدیر حوزه علمیه اظهارکرد: سال قبل، سوالی را به عنوان سوال سال حوزه مطرح کردیم که حوزه و سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و بیانیه گام دوم بود که جمع زیادی از طلاب و فضلا پاسخ دادند. خوشبختانه در این مدت بیش از ۳۰۰ استاد در نقد و ارایه پیشنهاد نسبت به این سند حضور پیدا کردند که مورد تشویق رهبری معظم نیز قرار گرفت.
آیت الله اعرافی تصریح کرد: شعار امسال حوزه را «حوزه و فضای مجازی» اعلام می کنم که در این زمینه چند رشته در عرصه فضای مجازی تعریف شده است. همچنین انجمن فضای مجازی تصویب شد و پروژه هایی چون هوش مصنوعی پایه ریزی شده است که گام های بلندی نیز برداشته است و در قلمروهای برنامه ای و نهادهای تلفیقی برنامه های گسترده ای داشتند. در نهایت «نقش حوزه در بازنمایی اندیشه دینی در فضای مجازی» به عنوان سوال امسال ما معرفی می شود.

وی افزود: حوزه علمیه ما در زمینه طرح سازی در عرصه اندیشه های متعالی رهبری معظم و مراجع گرانقدر گام برداشته است. باید تلاش کنیم که اصالت و هویت و جایگاه رفیع حوزه را با دانش و اخلاق و منش و شخصیت وروح جهادی خود صیانت کنیم. باید حوزه را در عرصه علم و دانش به قله های برتر برسانیم و مرزهای بزرگی را در نوردیم و به نیازهای اسلام و ایران اسلامی و انقلاب پاسخ های قوی تر و درخوری بدهیم.

مدیر حوزه علمیه کشور اظهارکرد: با تقدیر از فعالان بهداشت و درمان تاکید می کنیم که قوای سه گانه باید عرصه سلامت را مورد عنایت قرار دهند و مشکلات این دستگاه کاهش پیداکند.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: همه ما باید بدانیم میراث عظیم حوزه با مجاهدت ها و فعالیت ها و تلاش های مستمر علمی و فکری و فرهنگی و جهادی به دست ما سپرده شده است. امروز میراث دار یک گنج فاخر و الهی هستیم. بزرگان ما سختی ها و طعنه ها و زندان ها تحمل کردند و از شهادت با آغوش باز به جان خریدند و به عصر انقلاب اسلامی رسیدیم. شهدای حوزه و دانشگاه و اسلام و انقلاب اسلامی، این میراث رابه ما رساندند. 

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=1108

اخبار مرتبط

۰۸آبان
حوزه مجهز به هوش مصنوعی ارکان اقتدار نظام اسلامی را تقویت می‌کند
دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه:

حوزه مجهز به هوش مصنوعی ارکان اقتدار نظام اسلامی را تقویت می‌کند

۱۶فروردین
ناسا سعی دارد تا نور ماه را برای افزایش دقت ماهواره‌های خود به کار بگیرد.
ناسا از نور ماه برای افزایش دقت ماهواره‌ها استفاده می‌کند

ناسا سعی دارد تا نور ماه را برای افزایش دقت ماهواره‌های خود به کار بگیرد.

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.