• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
15
همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی

نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی در قم برگزار شد

  • کد خبر : 6234
  • ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی در قم برگزار شد
قم-ایرنا- نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی، عصر یکشنبه با قرائت پیام آیات صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی از مراجع تقلید و با حضور جمعی از مسئولان حوزوی در سالن اجتماعات مدرسه معصومیه برگزار شد.

به گزارش یکشنبه  شب مرکز خبر حوزه، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در این همایش بیان کرد: هوش مصنوعی یک‌رشته و فناوری فرارشته ای، فرا بخشی و فرا فناوری است و جهان بشریت به دنبال این است که استدلالات انسانی که در اعماق ذهن او آمده را ماشینی کند تا افراد مختلف در نقاط و شرایط متفاوت بتوانند از آنها استفاده ببرند.

آیت‌الله علی‌رضا اعرافی خاطرنشان کرد: حوزه علمیه در دور جدید مدیریتی بیش از ۱۰۰ پروژه و طرح را که مورد تصویب شورای عالی حوزه‌های علمیه بوده، پیگیری و اجرا کرده است.

وی همچنین اظهار داشت: راهبردی که مأمون خلیفه عباسی در مواجهه با امام رضا (ع) به کار گرفت هضم امامت در دستگاه خلافت عباسی بود.

وی اضافه کرد: این راهبرد خیلی پیچیده‌تر از چند طرح و توطئه‌ای بود که در دهه‌های قبل از آن از سوی دستگاه خلافت برای مقابله با ائمه اطهار اجرایی می‌شد.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نیز در ادامه ابراز کرد: درسه دهه گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای در باب فناوری دیجیتال در حوزه آغازشده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین بهرامی بیان کرد: ابزارهای دیجیتالی متنوعی برای استفاده طلاب و اساتید حوزه در طول سه دهه گذشته تولیدشده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز بیش از صدها هزار متخصص و پژوهشگر داخل و خارج حوزه علمیه و همین‌طور داخل و خارج از کشور در حال استفاده از محصولات تولیدی مرکز نور هستند و از طریق سامانه نورمگز به آنها دسترسی دارند.

دبیر علمی همایش ملی هوش مصنوعی در علوم اسلامی نیز در بخشی از این مراسم، یادآور شد: هوش مصنوعی به معنای توانایی ماشین و رایانه برای حل مسائل پیچیده است.

بهروز مینایی اظهار داشت: هدف این است که در هوش مصنوعی ماشینی حسگر تولید شود که با استفاده از یک منبع علم خواسته‌های مورد انتظار را به عمل آورد.

وی افزود:چالش‌ها و فرصت‌هایی که هوش مصنوعی برای حوزه علمیه ایجاد می‌کند و  حدومرز استفاده حوزه از این ابزار از  هدف‌های دیگر برگزاری این همایش ملی بوده است.

وی افزود: استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند یک سلاح بسیار قوی را در اختیار پژوهشگران قرار دهد تا در کمترین زمان بیشتری تولید علم و دانش را داشته باشند.

گفتنی است در ابتدای این همایش پیام آیات صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی از مراجع تقلید در استفاده از هوش مصنوعی در علوم اسلامی قرائت شد.

در این همایش از دو کتاب «مجموعه مقالات همایش» و «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» و نیز از موتور جستجوگر «جُهد»، فضای ابری«سحاب» به جهت بار گزاری، ذخیره و به اشتراک گذاشتن مقالات علمی محققان و نرم‌افزار فیش‌نویسی و یادداشت‌برداری «تحریر» که دستاوردهای پروژه‌ ای  کلان با عنوان «نجف» هستند، رونمایی شد.

در پایان از فعالین حوزه علمیه در عرصه فناوری هوش مصنوعی نیز تجلیل به عمل آمد.

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=6234

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.