• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
17

هوش مصنوعی چیست؟

  • کد خبر : 5351
  • ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳
هوش مصنوعی چیست؟
هوش مصنوعی (AI) به شبیه‌سازی هوش انسان در ماشین‌هایی گفته می‌شود که برنامه‌ریزی شده‌اند مانند انسان فکر کنند و اقدامات آنها را تقلید کنند. این اصطلاح همچنین ممکن است در مورد هر ماشینی که از ویژگی‌های مرتبط با ذهن انسان مانند یادگیری و حل مسئله برخوردار است، استفاده شود.

هوش مصنوعی (AI) چیست؟

هوش مصنوعی (AI) به شبیه‌سازی هوش انسان در ماشین‌هایی گفته می‌شود که برنامه‌ریزی شده‌اند مانند انسان فکر کنند و اقدامات آنها را تقلید کنند. این اصطلاح همچنین ممکن است در مورد هر ماشینی که از ویژگی‌های مرتبط با ذهن انسان مانند یادگیری و حل مسئله برخوردار است، استفاده شود.

ویژگی ایده‌آل هوش مصنوعی توانایی آن در منطقی‌سازی و انجام اقداماتی است که بیشترین شانس را برای دستیابی به یک هدف خاص دارند.
زیرمجموعه هوش مصنوعی یادگیری ماشینی است، که به مفهومی اشاره دارد که برنامه‌های رایانه‌ای می‌توانند بطور خودکار از داده‌های جدید بیاموزند و با آنها سازگار شوند بدون اینکه توسط انسان کمک شود. تکنیک‌های یادگیری عمیق این یادگیری خودکار را از طریق جذب مقدار زیادی از داده‌های بدون ساختار مانند متن ، عکس یا فیلم امکان‌پذیر می‌کند.

وقتی بیشتر افراد اصطلاح هوش مصنوعی را می‌شنوند، اولین چیزی که معمولاً به آن فکر می‌کنند ربات‌ها است. این به این دلیل است که فیلم‌ها و رمان‌های زیادی قصه‌هایی در مورد ماشین آلات شبیه به انسان می‌بافند که ویرانگر زمین هستند. اما هیچ چیز فراتر از حقیقت نیست.

هوش مصنوعی بر این اصل استوار است که هوش انسان را می توان به گونه‌ای تعریف کرد که یک ماشین به راحتی از آن تقلید کرده و وظایفی را انجام دهد، از ساده‌ترین‌ها تا کارهای حتی پیچیده‌تر.

اهداف هوش مصنوعی شامل تقلید از فعالیت شناختی انسان است. محققان و توسعه دهندگان در این زمینه در تقلید از فعالیت‌هایی مانند یادگیری، استدلال و ادراک، گام‌های سریع شگفت‌آور برمی‌دارند، در حدی که این موارد به طور مشخص تعریف شوند.

با پیشرفت فناوری، معیارهای قبلی که هوش مصنوعی را تعریف می‌کردند منسوخ می‌شوند.

به عنوان مثال، ماشین‌هایی که توابع اساسی را محاسبه می‌کنند یا متن را از طریق شناسایی نوری به رسمیت می‌شناسند، دیگر مجسمه هوش مصنوعی در نظر گرفته نمی‌شوند، زیرا این عملکرد اکنون به عنوان یک عملکرد ذاتی رایانه پذیرفته شده است.

کاربردهای هوش مصنوعی

برنامه‌های کاربردی برای هوش مصنوعی بی‌پایان هستند. این فناوری را می‌توان در بسیاری از بخش‌ها و صنایع مختلف به کار برد. هوش مصنوعی در صنعت بهداشت و درمان برای دوز داروها و درمان‌های مختلف در بیماران، و همچنین برای اقدامات جراحی در اتاق عمل در حال آزمایش و استفاده است.

از دیگر نمونه‌های ماشین‌های دارای هوش مصنوعی می‌توان به رایانه‌هایی اشاره کرد که شطرنج بازی می‌کنند و و یا اتومبیل می‌رانند. هر یک از این ماشین‌ها باید عواقب هر عملی را که انجام می‌دهند بسنجد، زیرا هر عملی بر نتیجه نهایی تأثیر می‌گذارد. در شطرنج‌، نتیجه نهایی بردن بازی است. برای اتومبیل‌های خودران، سیستم رایانه‌ای باید تمام داده‌های خارجی را حساب کند و آنها را محاسبه کند تا به گونه‌ای عمل کند که از برخورد جلوگیری کند.

هوش مصنوعی همچنین در صنعت مالی کاربرد دارد، جایی که از آن برای شناسایی و پرچم گذاری فعالیت در امور بانکی و مالی مانند استفاده غیر معمول کارت بدهی و سپرده‌های حساب بزرگ استفاده می‌شود.

 

Artificial Intelligence (AI)

لینک کوتاه : https://ainews.ir/?p=5351

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.